Markkinointi

Verkkokaupan markkinointikanavat

verkkokaupan-markkinointikanavat

Verkkokaupan markkinointikanavat erovat perinteisestä kivijalkaliikkeen markkinoinnista useista syistä kuten verkkokaupan mahdollisuuksista. Jotta voimme ymmärtää miten verkkokaupan markkinointi eroaa kivijalkaliikkeen markkinoinnista, tulee meidän käsittää mitä eroa verkkokaupalla ja kivijalkaliikkeellä on.

Verkkokauppa ja verkkokaupan markkinointikanavat eroavat perinteisestä kivijalkakaupasta monellakin tapaa, tässä muutama

Aloitetaan useisiin tuotteisiin tutustumisesta: Olipa alustana fyysinen kauppa tai verkkokauppa tarpeensa tunnistava ihminen ei usein tiedä tuotetta, jolla tarve ratkaistaan. Verkkokaupassa vieraileva potentiaalinen asiakas (prospekti) tulee kauppaan huomattavasti kivijalkakauppaa helpommin, joten tuotteiden vertailu kauppojen välillä on erittäin paljon ketterämpää.

Esimerkki: Syksy on jo pitkällä ja Tero tarvitsee itselleen uuden talvitakin, pitääkseen itsensä lämpimänä kevääseen. Tero ajaa paikalliseen parkkihalliin, josta kävelee korttelin päähän ostoskeskuksen vaateliikkeeseen. Tero sovittaa useita eri takkivaihtoehtoja, eikä paraskaan vaihtoehto tunnu omalta. Tero kävelee muutamia kortteleita viereiseen ostoskeskukseen, josta löytyy vaateliikkeen kilpailija, urheiluvaateliike. Hän käyttää tovin aikaa tutkien ja sovitellen tämän liikkeen talvitakkeja. Tero löytää kohtaisen hyvän tuotteen, mutta tuote ei kuitenkaan miellytä yhtä lailla kuin aiemmin vaateliikkeessä sovittama takki. Nyt Tero on päätöksen edessä, johon verkkokaupassa hän ei törmää: Käveleekö hän takaisin vaateliikkeeseen ostamaan mieleisemmän takin vai tyytyykö urheiluvaateliikkeen vaihtoehtoon? Tekeekö Tero ostopäätöstä ollenkaan?

Jatketaan pohdintaa asiakkaan ostopolkua ajatellen. Kun prospekti tekee ostopäätöksen liikkeessä, hän tietää tai olettaa tietävänsä saatavilla olevat maksuvaihtoehdot. Lähes poikkeuksetta maksaminen kivijalkaliikkeissä tapahtuu käyttäen seuraavia vaihtoehtoja: käteinen tai yleisimmät pankki- tai luottokortit. Lisäksi tarjolla voi olla vaihtoehtoja esimerkiksi osamaksuun.

Verkkokaupan maksuvaihtoehtona voi puolestaan olla tai olla olematta jokin seuraavista: maksupainikkeet, pankki- ja luottokortit, erilaiset osamaksuja ja laskutuspalveluita tarjoavat kolmannet osapuolet, suora laskutus, verkkokaupan oma luotto, e-maksut; kuten Paypal, Amazon Pay, Google Pay, Apple Pay jne.

Verkkokaupassa asioiva ihminen voi perääntyä kaupasta pelkästään sen takia, ettei sopivaa tapaa maksaa, johon hän on tottunut, ole käytettävissä.

Ostamisen jälkeiset toiminnot eroavat myös verkkokaupassa verrattuna kivijalkakauppaan. Suorassa kuluttajakaupassa ei ole esimerkiksi lain suomaa oikeutta palauttaa tuotetta kauppaan, sillä palautusoikeus koskee vain kuluttajasuojalain mukaisia etämyyntissäännöksiä. Teron valittua takin ja ollessa siihen tyytymätön esimerkiksi puolison negatiiviseen palautteeseen pohjautuen, takin palautus ei onnistu kivijalkakauppaan.

Miten verkkokaupan markkinointikanavat eroavat kivijalkaliikkeen markkinoinnista?

Lyhyesti: ei välttämättä mitenkään.

Verkkokaupassa vierailu on tahdiltaan nopeampi ja toiminnoiltaan intensiivisempi tapahtuma kuin asiointi kivijalkaliikkeessä. Verkkokauppaan mennään vauhdikkaasti sisään, etsitään tuotteita, vertaillaan tuotteita sekä ominaisuuksia. Kävijä voi olla yhtä aikaa useassa kaupassa, tehden vertailua esimerkiksi tarpeeseensa sopivan tuotteen hinnasta. Juurikin tätä vertailua tehdään huomattavasti perinteistä kivijalkaa enemmän ja tätä tarvetta varten on luotu erilaisia sivuja, joilla asiakas kätevästi vertaa tuotteensa hintaa esimerkiksi kansainvälisesti. Ostot hylätään näin helpommin ja nopeammin, kuin perinteisessä liikkeessä.

Ostopolku on molemmilla kaupoilla kuitenkin melko samanlainen ja ne voivat myös ristetä:

  1. Tiedostetaan tarve (oma ahaa-elämys, mainos tai suositus)
  2. Selvitetään tarpeen täyttämiseen sopiva tuote tai palvelu (yleensä verkossa)
  3. Tutustutaan tuotteeseen verkossa tai myymälässä
  4. Jos tarve, budjetti ja hinta kohtaavat syntyy todennäköisesti kauppa.

Tämän prosessin aikana vuotaa ihmisiä pois polulta, jokainen, jolla on tarve, ei selvitä sopivaa tuotetta. Jokainen, joka on selvittänyt tuotteen, ei välttämättä tutustu tuotteeseen jne. Tässä syntyykin verkkokaupan selkeä kilpailuetu perinteiseen kivijalkaliikkeeseen ja se on datan hyödyntäminen. Verkkokaupassa polulla toimintoja tehneet kävijät voidaan pääsääntöisesti yksilöidä ja näille henkilöille voidaan kohdistaa uudelleenmarkkinointia useissa kanavissa. Esimerkiksi henkilö, jolla on tarve sekä budjetti ja hinta ovat kohdanneet, muttei kauppaa ole syntynyt huonosta ajankohdasta johtuen, voidaan palauttaa uudelleenmarkkinoinnilla polulle kohtaan 3.

Verkkokaupan markkinointikanavat

Verkkokauppaa voidaan markkinoida samoissa kanavissa kuin perinteistä kauppaa. Verkkokaupan markkinointikanavat jaotellaan kahteen kategoriaan, joita ovat brändimarkkinointi sekä suoramarkkinointi.

Verkkokaupan markkinointi – Suora- ja brändimarkkinointi

Verkkokauppan markkinointia tehden pitkäntähtäimen suunnitelmaa, tulee kiinnittää huomiota verkkokaupan brändiin ja imagoon liittyvään mainontaan. Suomessa tällaista mainontaa tekee aktiivisesti esimerkiksi Verkkokauppa.com, jonka mainoksissa ei välttämättä näy tuotteita ollenkaan. Verkkokaupan markkinointikanavia on useita, joista osa lueteltuna alla.

Brändimarkkinointikanavia verkkokaupalle

  • Massamediat, kuten radio ja tv
  • PR sekä lehtimainonta
  • WOM ja eWOM, eli word-of-mouth sekä electronic-word-of-mouth, kuten arvostelusivustot
  • Sosiaalisen median kanavien “tunnettuus” ja ”kattavuus” -tyyppiset mainokset
  • Digitaaliset display-mainokset, sekä bannerimainokset esim. Google Ads
  • Hakukonemainonta (SEM), riippuen kampanjatyypistä
  • Maksettu sisältö esimerkiksi vaikuttajille (vaikuttajamarkkinointi)
  • Oma sisältömarkkinointi, kuten somesisällöt, blogit, sähköpostit, jne.

Suoramainontakanavia verkkokaupalle

  • Maksettu sisältö sosiaalisessa mediassa (PPC) riippuen kampanjatyypistä
  • Hakukonemainonta (SEM) riippuen kampanjatyypistä
  • Display-mainokset riippuen kampanjatyypistä
  • Mainokset kaupan sisällä (lisämyynti)
  • Mainokset mobiilisovelluksissa ja muissa verkostoissa
  • Chatbot ja pop-upit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *