Miksi somemarkkinointisi ei kiinnosta ketään?

Kaikkialla on ohjeita, kuinka tehdä onnistunutta somemarkkinointia. Jatkuvasti vastaan tulee uusia työkaluja, keinoja, kanavia sekä kikkoja jakaa sisältöä, uutisia, kuvia tai videoita eli sisältöä eteenpäin.

Koskaan aiemmin ei ole ollut helpompaa saada sisältöään somessa näkyville: otat vain puhelimen taskusta ja kuvaat julkaisun, joka teoriassa voi tavoittaa miljoonia ihmisiä välittömästi. Miksi näin ei käy?

Julkaisusi eivät kiinnosta ketään, edes asiakkaita

Ongelmana on siis kiinnostus. Kaikenlaista sisältöä tuputetaan jatkuvasti (erityisesti somessa), ovat ihmiset alkaneet suodattaa mainoskikat ja myyntipuheet sekä heidän mielestään relevantit julkaisut pois. Vaikka potentiaalinen asiakas näkee mainoksen, ei hän reagoi siihen. Tämä sitten korreloi kanavan algoritmin kanssa, eikä julkaisulle anneta näkyvyyttä somessa. Prospektia ei kiinnosta markkinointi, joka ei kosketa häntä tunteellisesti.

Heitä markkinointikikat menemään, tee tarinoita

Mieti tätä hetkinen: Sinulla on asiakas eli tarinan sankari, jolla on ongelma. Sankari on kyllästynyt ongelmaansa ja haluaa siihen ratkaisun. Tehtäväsi yrittäjänä eli valmentajana on näyttää sankarillesi reitti, jota pitkin kulkemalla hän voi ratkaista ongelmansa.

  • Ymmärrä kuka sankari on
  • Ymmärrä hänen tarpeensa
  • Suunnittele reitti, mitä kulkemalla sankari saavuttaa tavoitteensa

Kuka on sankari?

Ihmisillä on tapana upottautua kirjojen ja elokuvien pariin. Kuluttaessaan hyvin tehtyä sisältöä eli tarinaa, ihminen unohtaa oman elämänsä ja upottautuu julkaisuun, peilaten omia piirteitään julkaisujen hahmoihin. Ihminen kuvittelee pienen hetken olevansa yksi elokuvan tai kirjan sankareista.

  • Valitse sankarisi
  • Tiedä sankarin tunteet
  • Kirjoita tarina sankarista

Valitse sankarisi

Jos yrität kertoa tarinaa kaikille, ei kukaan samaistu tarinaasi. Hyvää tarinaa tehdessä julkaisussa tulee olla sankari, johon potentiaalinen asiakas voi samaistua. Tällä tavalla saadaan asiakas näkemään itsensä ongelman keskipisteessä.

Koe sankarin tunteet

Tunne sankarisi. Tunne hänen tuskansa ja ongelmansa. Kartoita myös sankarin positiiviset ajatukset tunnekartalle. Hyödynnä havaittuja tunteita tarinassasi.

Tarina sankarista

Meillä kaikilla on tarinoita kerrottava. Tarinasi määrittää sinut. Tarinoita tunteista, kokemuksista, terveydestä, parisuhteesta tai urasta. Tarinoita nuoruudesta ja opiskelusta. Tarinoita talvesta ja kesästä. Tarinoita tuotteista ja palveluista jne.

Mikään tarina mitä kerromme tai tiedämme ei ole totta. Kysymys on näkökulmasta. Olet itse päättänyt mitä osaa tarinastasi kerrot ja jätät kertomatta. Markkinoinnin kannalta kysymys on voiko tarinaa käyttää, sopiiko sankarin tarina myytävään tuotteeseen tai palveluun.

Ymmärrä sankarin tarina

  1. Tietämättömyys: Kun sankarilla tulee ongelma, he eivät välttämättä tiedä, että heillä on ongelma. Hän voi ymmärtää myös ongelman vain osittain.
  2. Tietoisuus: Sankari ymmärtää ongelman ja tietää, että ongelma pitäisi ratkaista.
  3. Muutoksen vastustaminen: Sankari saattaa kuitenkin vastustaa tarvittavaa muutosta. Hän voi olla peloissaan ja tarvitsee tukea.
  4. Ratkaisun tiedostaminen: Sankari tapaa valmentajan, joka voi antaa työkaluja ja neuvoja ongelman ratkaisuun.
  5. Päätös: Sankarin on tehtävä nyt päätös, ratkaiseeko hän ongelman vai ei. Valmentajan tehtäväksi jää innostaa sankaria muuttamaan tarinaansa niin, että hän voi muuttaa elämäänsä.
  6. Vastoinkäymiset: Sankari kokeilee valmentajan antamia neuvoja ja kohtaa vastoinkäymisiä sekä onnistumisia.
  7. Valmistauminen: Sankari valmistautuu muutokseen, joka ratkaisee ongelman.
  8. Sankari yrittää muutosta: Muutos voi johtaa epäonnistumiseen, joka voi olla tunteena todella hankala.
  9. Palkitseminen: Muutos onnistuu valmentajan neuvoilla. Sankari palkitaan. Sankarin on nyt hyväksyttävä ongelman poistuminen.
  10. Uudet haasteet: Sankarille ilmaantuu kuitenkin uusi ongelma, joka voi johtaa vanhan ongelman palaamiseen.
  11. Viimeinen vaara: Sankarin on ratkaistava uusi ongelma tai palattava vanhaan ongelmaan.

Nyt tarinallistamaan julkaisuja!

Näillä vinkeillä saat hyvän rungon tarinalle, jota seuraamalla saat sisällöstäsi mielenkiintoisempaa. Mainoksesi voi olla missä tahansa myyntipolun vaiheessa. Asiakkaasi sitoutuvat julkaisuihisi huomattavasti paremmin – kokeile vaikka!

Jos vielä mietit mitä hyötyjä sisältömarkkinointi tai sosiaalinen media tuo, lataa ilmainen opas sosiaalisen median hyödystä.

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Julkaistu: 25.7.2018

Matti Ruuska (BBA) on markkinoinnin ammattilainen, jolla on kokemusta varsinkin erilaisista digitaalisen markkinoinnin strategioista, tekniikoista ja menetelmistä. Hän on toiminut alalla vuodesta 2007 lähtien tehden projekteja aina suomalaisista PK-yrityksistä kansainvälisiin pörssiyhtiöihin saakka.

Jatka lukemista…

Myynnin ja markkinoinnin tehokas yhteistyö

Myynti ja markkinointi muodostavat yhdessä toimiessaan tehokkaan koneiston, mutta erillään ollessaan ponnistelut menevät hukkaan. Tärkein etu myynnin ja markkinoinnin yhdistämisessä on asiakkaan...

Verkkosivualustat vertailussa

Mitä alustaa sinun pitäisi käyttää? Tässä on blogi, jossa käsitellään kolmen suositun alustan etuja, niiden käyttöä sekä yleisesti verkkosivustojen rakennusprosessia. WordPress, Drupal sekä...

Mitä tarkoittaa konversio?

Tässä artikkelissa käsitellään konversiota markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta. Konversio on digitaalisen markkinoinnin mittayksikkö. Vaikka konversioaste saattaa olla yksi vaikuttavimmista...