Markkinointi

Millainen on hyvä markkinointisuunnitelma?

millainen-on-hyva-markkinointisuunnitelma

Millainen on hyvä markkinointisuunnitelma?

Markkinointisuunnitelman tekemiseen ei ole yhtä ja oikeaa mallia, sillä jokainen yritys on omanlaisensa. Hyvän markkinointisuunnitelman laadinta alkaa perehtymällä yrityksen (oli se sitten oma tai asiakkaan) liiketoimintaan, strategiaan ja ennen kaikkea tavoitteisiin.

Hyvä markkinointisuunnitelma toteutetaan organisaatiossa käytännön tasolla, eikä suunnitelmaa heitetä osaksi johtoryhmän palaverimuistioita. Kuten yrityksen strategisiakin jalkautetaan, tulee myös markkinointisuunnitelma jalkauttaa organisaatioon sen kanssa tekemisissä oleville tasoille.

Kun keskustellaan markkinointisuunnitelmista, tulee vastaan usein termi markkinoinnin vuosikello. Markkinoinnin vuosikello antaa suuntaa, raamit, yrityksen markkinointiin vuoden ajaksi. Tästä ajatuksesta olisi pikkuhiljaa hyvä päästä pois – sillä digitalisoituva maailma ei anna sijaa organisaatiolle, jossa strategiat ja tavoitteet määritellään vain kerran vuodessa. Markkinoinnin vuosikellon voisi korvata esimerkiksi markkinoinnin strategiaoppaalla, jota päivitetään jatkuvasti.

Hyvä markkinointisuunnitelma ottaa huomioon päämäärän lisäksi myös lähtötilanteen. Lähtötilanne saadaan selville joko; analytiikasta tai sitten miettimällä esimerkiksi kysymyksiä: Millaisia asiakkaamme ovat? Miten myymme? Onko meillä kykyä toteuttaa yrityksemme markkinointia? Miten sitä on toteutettu ja miten toteutus on onnistunut?

Yksinkertainen mittari paljastaa mihin keskittyä

Kiinnittäisin erityisesti huomiota markkinoinnista saatuun tuottoon, joka voi laskea yksinkertaisesti: Kuinka paljon markkinointi on tuonut lisämyyntiä (€) – Kuinka paljon markkinointiin on käytetty rahaa (€) = Markkinoinnin tuoma tuotto (€). Tästä voidaan laskea myös markkinoinnin ROI eli Return on Inverstment:

(Saavutettu lisämyynti € – investoitu raha €) ÷ investoitu raha € × 100 = ROI (%)

Markkinoinnin osalta yritysten tulisi tähdätä 500% ROI:hin.

Se on totta, että eilen hyvin toiminut ei välttämättä toimi hyvin huomenna, mutta pitäisin varsinkin tuoretta raporttia myynnistä hyvänä pohjana tulevaa ajatellen. Markkinoinnin työkalut ja prosessit elävät jatkuvasti, joten varsinkin kuluttajamarkkinoilla toimivien yritysten tulisi ”elää aallonharjalla” tai ulkoistaa markkinoinnin toteuttaminen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *