Hakukoneoptimointi käytännössä, mitä se on?

Hakukoneoptimointi eli SEO (search engine optimization) on verkkosivuston sisäistä ja ulkoista kehittämistä niin, että sivuston sisältö saadaan resonoimaan mahdollisimman hyvin eri hakukoneissa, kuten Googlessa ja Bingissä.

Lopullisena päämääränä on kasvattaa sivuston orgaanista verkkoliikennettä hakusanoilla tai -lausekkeilla, jotta potentiaalisen asiakkaat löytävät optimoitavan yrityksen sivuston hakukoneista.

Asiakascase Verstas Joensuu:

Teimme hakukoneoptimointia Joensuulaiselle Suutarille Verstas Joensuulle. Verstas on aiemmin toiminut toisella nimellä ja brändiuudistuksen yhteydessä asiakkaamme tilasi uudet verkkosivut toiselta mainostoimistolta. Hakukoneoptimoinnista ei ollut mainittu sivuston rakentamisen yhteydessä – ja sivusto ei listautunut hakukoneissa. Löysimme auditoinnin yhteydessä sivustosta useita puutteita, joita aloimme asiakkaan pyynnöstä korjaamaan. Asiakas joutui siis maksamaan verkkosivuston tekijälle täyden hinnan sekä hakukoneoptimointia tekevälle taholle korvauksen erikseen. Järjetöntä, mielestäni ainakin. 

Mitä merkitystä hakukoneoptimoinnilla on yrityksen liiketoiminnan kannalta?

Verkkosivuilla toimivat samat myynnin lait kuin muuallakin: Mitä enemmän yhteydenottoja, sitä enemmän myyntiä. Yhteydenottoja saadaan lisättyä puolestaan rakentamalla lisää liikennettä verkkosivustolle, lisäämällä näkyvyyttä. Jos oletetaan, että yksi sadasta asiakkaasta (1/100) tekee konversion (=jonkin tapahtuman, kuten osto, yhteydenotto tms.) verkkosivustolla ja sivustolla vierailee kuukausittain 500 kävijä tekee verkkosivusto myyntiä yritykselle 5 kpl kuukaudessa.

Kun sivustoa aletaan optimoimaan ja saadaan sijoitusta nousemaan hakukoneissa halutuilla hakulausekkeilla, menee sivustolle enemmän ihmisiä ja konversion kappalemäärä kasvaa.

Käytetään aiempaa esimerkkiä: Verkkosivusto X on Google-hakukoneessa sijalla 5. Sivustolle tehdään hakukoneoptimointia, ja sijoitus saadaan nousemaan sijalle 2. Läpiklikkausprosentti (CTR) Googlessa kasvaa 5,33% -> 19,18% joten verkkosivuston todellinen liikenteen kasvu on 500 kävijästä 1799 kävijään. Olettaen, että verkkosivusto konvertoi yhä vastaavalla tavalla, tekee verkkosivu yritykselle myyntiä nyt 18kpl kuukaudessa. Hakukoneoptimointiin käytetty panos tekee tuottoa yritykselle 13kpl x (keskimääräinen osto €) /kk.

Kyseessä ei siis ole mikään huuhaa homma, vaan sellainen seikka mihin oikeasti kannattaa panostaa. Ensimmäinen hakulauseke saa 31,19% klikkauksia kaikista kävijöistä.

Kerromme hakukoneoptimoinnin vaikutuksesta verkkokaupan liiketoimintaan verkkokaupan markkinointia käsitelevässä yli 4000 sanaisessa artikkelissamme: Verkkokaupan markkinointiopas – Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää verkkokaupan markkinoinnista.

hakukoneoptimointi_Joensuu_Pitkospuu_Google_tulokset

Yrittäjä! Pikaopas verkkosivujen ostoon:

Kun kilpailutat verkkosivuston tekijää, pyydä tarjoukseen selvitys mitä hakukoneoptimointiin liittyviä toimia sivuston tekemisen yhteydessä tehdään. Perustavanlaatuinen hakukoneoptimointi on kuukausittain tehtävää jatkuvaa työtä, mutta hyvällä pohjatyöllä päästään helpommin alkuun.

Jos kukaan ei löydä verkkosivuasi, se voisi yhtä hyvin olla olematta.

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Julkaistu: 17.6.2019

Matti Ruuska (BBA) on markkinoinnin ammattilainen, jolla on kokemusta varsinkin erilaisista digitaalisen markkinoinnin strategioista, tekniikoista ja menetelmistä. Hän on toiminut alalla vuodesta 2007 lähtien tehden projekteja aina suomalaisista PK-yrityksistä kansainvälisiin pörssiyhtiöihin saakka.

Jatka lukemista…

Myynnin ja markkinoinnin tehokas yhteistyö

Myynti ja markkinointi muodostavat yhdessä toimiessaan tehokkaan koneiston, mutta erillään ollessaan ponnistelut menevät hukkaan. Tärkein etu myynnin ja markkinoinnin yhdistämisessä on asiakkaan...

Verkkosivualustat vertailussa

Mitä alustaa sinun pitäisi käyttää? Tässä on blogi, jossa käsitellään kolmen suositun alustan etuja, niiden käyttöä sekä yleisesti verkkosivustojen rakennusprosessia. WordPress, Drupal sekä...

Mitä tarkoittaa konversio?

Tässä artikkelissa käsitellään konversiota markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta. Konversio on digitaalisen markkinoinnin mittayksikkö. Vaikka konversioaste saattaa olla yksi vaikuttavimmista...